beingawesomeinfinland.reismee.nl

Studeren in Finland?

Nimeni on Laurens!

Inmiddels ben ik alweer bijna 2 weken in Turku, Finland. Het beeld dat ik had van Finland is totaal van de kaart. Er ligt geen sneeuw en er lopen niet overal rendieren, het is eigenlijk super goed weer hier! Het zonnetje breekt regelmatig door, alleen in de avonden kan het aardig afkoelen.

Ik heb eigenlijk direct een ov-kaart gekocht, mega handig in zn stad! Finnen houden er blijkbaar van om hele stukken te lopen, daar ik liever de bus pak. Zeker vanaf mijn kamer naar school is een aanzienlijk eindje. Ik heb, net zoals in Nederland, een ov-kaart. Het enige verschil is dat hier alles naar behoren werkt. Ik snap niet hoezo het in Nederland zo heerlijk in de soep loopt, de Finnen kunnen het toch ook?

Studie

Tot nu toe ben ik nog maar 5 keer naar school geweest, er was een korte introductie over hoe en wat op de school en er moesten onnodig en moeilijk veel papieren getekend worden. Vanuit de school werd er nog een middag georganiseerd om de exchange student kennis met elkaar te laten maken. We speelden een aantal kinderachtige maar toch grappige spelletje om hierna de avond af te sluiten met een quiz. De quiz zou gaan over de informatie die we in de colleges hadden gehad de ochtend en middag ervoor. Wij waren er van overtuigd dat we het niet ver zouden schoppen, gezien we een kleine hangover hadden van de vorige avond. Toch presteert Erik het om de quiz te winnen van de andere 170 exchange student, hulde voor Erik!

Onze tutoren hebben mij de afgelopen dagen al veel van het uitgaan laten zien, Finse studenten houden erg van feestjes en weten dan ook heel goed een reden te bedenken om te feesten. Tot zover heb ik meer het gevoel dat ik met beachmasters op jongerenreis ben dan dat ik hier kom om te studeren. De colleges zijn tot nu toe vrij simpel en de docenten lijken er mee te kunnen leven dat de exchange students half slapend de les in komen.

ESN

Er is een grote studentenvereniging in Turku, namelijk de ESN. Ik ben daar direct lid van geworden gezien de kortingen die ik daardoor allemaal kan krijgen, je bent Nederlander of je bent het niet natuurlijk;)

ESN organiseerde een grote city, eigenlijk een soort speurtocht waarbij je gewoon op zn Fins bier moest drinken. Tijdens deze speurtocht moesten ook verschillende opdrachten uitgevoerd worden, waarbij je het ondermeer mocht opnemen tegen een Turku University American Football speler. Ik werd in zn pak gehezen met grote schouders en kreeg een helm op mn snavel. Ik kwam oog in oog met mr Fatty. Ze gaven mij wat uitleg waarna ik het op mocht nemen tegen mr Fatty, hij ging zelfs boos kijken en een beetje grommen! De bengel. Na het startsignaal duwde ik deze meneer zo het veld af, hij kon mij vertellen dat hij niet voluit ging en dat hij een nog een keer wilde proberen. Ook de tweede poging faalde hij. Ze vroegen mij hoelang ik bleef in Turku en of ik misschien mee wilde trainen/spelen. Helaas bleef ik te kort om serieus mee te kunnen doen. Om hun team toch wat sterker te kunnen maken heb ik mijn hagelslagdieet en het recept van de hutspot van mijn moeder achtergelaten.

Sport

Om toch nog een beetje mn conditie op peil te houden ben ik samen met Erik al 2 keer gaan hardlopen. Dat is erg goed te doen hier. De lucht is niet te vochtig, maar er liggen vooral erg mooie wegen. Ze hebben hier zelfs outdoor fitness apparaten, beetje hoog sjappiegehalte maar wel handig om wat oefeningen op te doen.

Tijdens een opendag van studentenverenigingen werden wij, de Nederlandse exchange students, aangesproken door een Australian Soccer speler. We mochten een keer meetrainen, dat gaat volgende week donderdag gebeuren.

Mijn zoektocht naar een boksgym heeft tot nu toe nog geen vruchten afgeworpen, maar ben ervan overtuigd dat ze die hebben in Turku!

Fietsen

Ook in Turku is het voor studenten, naast de bus, gebruikelijk om te fietsen. Fietsen zijn hier erg duur, voor een barrel betaal je al gauw €45! Malle Finnen. Tijdens een testrit ergens bij een prutser 1e klas brak er zelfs een trapper af, de beste man zou het wel even maken en dan zou de prijs nog steeds hetzelfde zijn. Wat een heldenondernemer!

Gelukkig heb ik tijdens het uitgaan een Finse schone leren kennen die vanaf vandaag voor 3 maanden naar Afrika gaat. Ik vroeg aan haar of ik in die tijd haar fiets mocht lenen, ze gebruikt hem dan immers toch niet. Geen probleem vond ze, mega chill! De fiets is weliswaar 2 maatjes te klein, maar er breken geen trappers af. Ik kan er zelfs mee slippen, hij heeft versnellingen, een handrem en een bel allesss.

Reizen

Er worden hier erg veel reisjes georganiseerd, vanuit de eerder genoemde ESN. Deze reisjes zijn erg gewild en zitten dus snel vol, dit is mij al overkomen voor het tripje naar Archipelago. Gelukkig was ik er voor Moskou en St Petersburg wel op tijd bij. Kost wat, maar de kans dat ik daar ooit nog zo makkelijk heen kan gaan achtte ik vrij klein. Vanuit Turku kan je veel kanten op, zowel met bus, trein, vliegtuig of boot. Bijvoorbeeld naar Stockholm en Tallinn. Eveneens van een in de dancing ontmoette Finse schone mocht ik wederom een presentje ontvangen. Ze had namelijk tickets geboekt voor Stockholm en Tallinn, echter moest ze nu op deze data werken en kon ze geen vrij meer krijgen. Of ik ze wilde hebben? Vooruit dan maar!

Afgelopen dinsdag hebben we met een aantal Nederlanders in een “voetbalkijkkroeg” de wedstrijd Nederland-Finland gekeken. We waren grotendeels in het oranje gekleed. De locale voetbalfans konden onze aanwezigheid niet erg waarderen. We zongen ons volkslied in volle borst mee, ze keken echter wel raar op toen wij 10 seconden eerder klaar waren dan op het volkslied op tv. Misschien een paar regels overgeslagen? Maargoed, er waren verder no hard feeling en we hebben een leuke avond gehad.

Op de onderstaande link heb een aantal foto’s geupload. Ik moet nog heel wat foto’s verzamelen van de andere camera’s, alles op zn tijd.

http://picasaweb.google.nl/LaurensvW1987/Finland2010?authkey=Gv1sRgCMHbxqvx19HR_AE#

From Finland with love,

Laurens

Reacties

Reacties

Sebastiaan

Haha nice men.. Mooi dat het je naar je zin hebt.. Ik spreek je snel man.. Later.. :)

Mariëlle

Lekker verhaal weer broertje! Ontmoet je eigenlijk ook mannelijke vrinden? Ik hoop dat er ook een vet feestje is als ik langskom in oktober!! Nice! Have fun! xx

Tante Mar en Jos

Ha Lauwie,
het klinkt allemaal erg leuk daar. Wel hoog feestgehalte, maar volgens Tante Mar hoort dat allemaal bij "studeren in het buitenland". Ik kon dat wel beamen. Morgen dikke partie op heelkruid, ben je er bij via skype? Kippish!
groeten Tante Mar en Jos

Mr.Leroy

Wederom super mooi dit! Je hebt een leuke stijl van schrijven Lauwie! Ik blijf het zeker volgen, en kan niet wachten om daar een weekje 'college' mee te pakken!

Gr

René

Vet! Ow, en die boxing hal is hierrrr:
http://www.gypsii.com/place.cgi?op=view&id=48138

Tim en Babs

Hee Laurens!

Jeetje wat een verhaal. Gingen echt helemaal stuk hier hahaha. Zo te horen vermaak jij je prima. Relaxt ook dat je een fiets hebt kunnen regelen! En hardlopen ook nog eens, toe maar ;)

Beter dat het lekker weer is daar ook. Hier begint het nu al een beetje herfstachtig te worden.

Nou, veel plezier! Kunnen niet wachten tot je volgende blog ;)

X Tim & Babs

Manni

Danm, jij hebt al twee mooie verhalen achtergelaten en ik heb nog niet eens tijd gehad om mijn eerste verhaal te typen. Ik ga denk ik zo beginnen met een korte samenvatting van 3weken ;). by the way een fiets hier kost bij de carefour 30euro met slot en al, moet ik eentje opsturen ;).

Buufie

Hoi laurens

Je hebt al heel wat meegemaakt in die 2 weken. Wanneer ga ik nu studeren???

Have fun!
Groetjes Ronald, Jasper, Lars en Nelleke

Mariëlle

Mus, ik zou de inhoud van je verhalen wat zakelijker maken! In het dorp wordt er al flink geroddeld over de inhoud van deze studiereis... ;)

mam

Laurens, laat je niet gek maken door Mariëlle, of klopt het verhaal van je kameraden op je afscheidsparty?

sebastiaan

Welk verhaal??? :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!