beingawesomeinfinland.reismee.nl

Wél studeren in Turku ;)


Het serieuze werk is begonnen, afgelopen week heb ik mn eerste volledige lesweek gehad. Rooster/uitslaaptechnisch gezien heb ik nog wat geschoven met wat vakken. Erg ambitieus van mezelf vind ik, gezien ik als alles volgens planning verloopt, 31 punten ga halen.

Een vak die ik er nu bij heb is Finternational. Dit vak gaat zoals je vast wel verwacht over de Finse cultuur. De bedoeling is dan ook dat je kennis gaat maken met de Finse gebruiken etc. Om dit meer te stimuleren geeft de school markings, onderdelen van een studiepunt, voor je aanwezigheid bij verschillende evenementen. Afgelopen donderdag was zn evenement, the freshman party. Een feest voor alle nieuwe studenten in Turku. Hoe perfect is dat, een studie die uitgaan stimuleert. Tevens geven zij punten voor het deelnemen aan tripjes naar Rusland, Zweden en Estland.

Tijdens de eerste les van dit vak moesten studenten opschrijven waar ze aan dachten bij andere landen. Een Spanjaard moest dan bijvoorbeeld over Nederland wat dingen zeggen wat bij hem of haar opkwam. Het beeld over Nederland klopt aardig, vonden ook mijn medenederlandseuitwisselingsstudiegenoten. Wat over Nederland naar voren kwam:

- Legale drugs

- Redlight district

- Houten schoenen

- Tulpen

- They like to party

- They like to drink

- Goede voetballers

- Knappe mannen

De lessen zijn redelijk serieus, van te voren werd duidelijk gemaakt; “no jokes allowed”. Vrij lastig, maar op zn tijd kunnen de docenten wel een grapje waarderen, gelukkig. Ik vind de lessen erg boeiend en vrij vernieuwend. Zeker de vakken over cultuurverschillen zijn boeiend, hier krijg je te maken met do’s en don’ts in bepaalde culturen tijdens het zaken doen. De meest gekke dingen komen hierbij naar voren. Het is vooral erg leuk om ervaringen uit te wisselen met de andere exchange students. De docenten zijn erg gebrand om je iets te leren, maar ook zeker benieuwd hoe wij als bijvoorbeeld Nederlanders ergens tegenaan kijken. De Finnen houden erg van zelftests, heb er ondertussen al een stuk of 4 gemaakt. Hierbij willen ze graag kijken waar er nog verbetering nodig is. Trouwens echt iets typisch Fins; de tafelopstelling staat altijd in toetsopstelling, lekker afstandelijk.

Iets totaal nieuws voor mij; je moet als exchange student namelijk een “ learning diary” bijhouden. Beetje mal, maar vast nuttig. Ik moet bijhouden wat ik heb geleerd, of dit nieuw voor mij was, of het lastig was etc. Beetje gedoe, maar als je dat elke dag na de lessen even invult is het geen probleem.

Het leven in Turku

Maargoed, genoeg over school. Ik wil jullie graag een beeld laten vormen over hoe mijn studentenleventje er in Turku uitziet.

Mijn kamer bevindt zich op een grote campus genaamd 'Student Village' zn 10 minuten fietsen vanaf het centrum. Dé plek waar alle exchange maar ook Fins studenten wonen. Ik woon naast Erik en heb Duitse, Peruaanse en Spaanse mensen op mijn etage wonen. De gang heeft wel iets weg van een gevangenis, daarom heb ik altijd mn deur openstaan als ik op mn kamer zit. Hierdoor kan ook iedereen op mijn gang genieten van mijn muziek.

We delen met zn twaalven de keuken. De keuken telt 2 gasfornuizen met in totaal 8 kookpitten en 2 ovens. Wij, in totaal 6 Nederlandse exchange studenten, eten vaak gezamenlijk en vooral erg veel. Daar de studenten van andere nationaliteiten allen voor zichzelf eten. Ik neem vaak mn geluidssetje mee, zodat we de moeilijke Nederlanders met lomp veel herrie in de keuken kunnen uithangen. Bij deze wil ik Erkan bedanken voor het uitlenen van deze geweldige set! Na het eten blijven we vaak hangen in de keuken en praten we met de andere exchange studenten. De Duitsers snapten niet waarom wij graag onze fiets terug wilden, na enige uitleg begrepen ze het maar echt geamuseerd waren ze niet. Wanneer onze eigen gezamenlijke keuken niet gezellig genoeg is, verkassen we naar een andere keuken. Vanuit onze keuken kunnen we 6 andere keukens zien, erg makkelijk oordelen waar het gezellig is. Het is enkel wel strikt verboden om met meer dan 12 mensen in de keuken te zitten.

De avond voordat we de volgende dag naar school gaan spreken we altijd een tijd af om bij de bushalte te staan. Vaak komen we elkaar tegen in het trappenhuis, zelfs Ferry komt op tijd. Hij kan er blijkbaar wel wakker van worden;). Vandaag hebben we voor het eerst naar school gefietst, best pittig op de vroege ochtend, het is hier namelijk behoorlijk heuvelachtig. De ochtend gymnastiek op muziek van Telekids is er in ieder geval niks bij!

Verder knal ik vrolijk op mn fietsje door de stad, het is allemaal erg makkelijk te vinden want de stad is ingedeeld in blokken. Net zoals je in de USA vaak ziet. Alleen is het mij nog steeds niet duidelijk hoe dat zit met op de weg fietsen of op de stoep. Dat wisselt elke 20 meter voor mn gevoel. Ondertussen ben ik echt al een 32000 verkeersovertredingen verder, want die Finnen wachten gewoon voor ELK stoplicht. Ook al zie duidelijk dat er echt niks gaat aankomen, blijven ze nog een beetje suf staan. Wel een mooie kans om snel een slokje Wodka te nemen. Dit heb ik dan ook echt iemand zien doen!

Uitgaan

Het uitgaan bevalt mij nog steeds behoorlijk, de sfeer is erg goed en totaal geen sprake van geweld. Iets wat je wel zou verwachten met een dergelijk alcohol verbruik. Afgelopen zaterdag heb ik mijn duurste biertje ooit gedronken, € 6,15! Voor 400ml. Dankzij mijn tutoren heb ik aardig wat gangbare Finse zinnen geleerd, ze kunnen dit dan erg goed waarderen. Je maakt als exchange student erg makkelijk vrienden, ze vragen dan allemaal aan mij waarom ik in vredesnaam naar Turku ben gekomen.

Bezoek

Mijn ouders en mijn zus Mariëlle beginnen mij al aardig te missen, dat blijkt maar weer. Ze komen mij 14 oktober opzoeken, om vervolgens op 18 oktober mijn verjaardag te vieren. We gaan meeten in Helsinki, kan ik dat ook gelijk afstrepen van mn lijstje.

Verder heb ik voor 4 oktober tot en met 11 oktober een reis gepland naar St Petersburg en Moscow. Dat kost wat, maar deze kans grijp ik met beide handen beet natuurlijk. Ik ga met de bus naar Helsinki en vanaf daar met de boot naar St Petersburg. Daar verblijf ik 2 dagen om vervolgens door te treinen naar Moscow. Heb er mega zin in, momenteel ligt mn paspoort bij de Russische ambassade om te worden voorzien van een visum.

In november ga ik met de boot naar Stockholm en Tallinn, een zogeheten Seabattle. Dit klinkt een beetje als schoppen en slaan, maar het houdt eigenlijk in dat je jezelf als een Fin jezelf gaat vermaken.

Andere tripjes zijn tot nu toe niet echt gelukt, mede door het regenachtige weer maar ook door de matige organisatorische vaardigheden van de Finnen hier. De populaire tripjes zitten snel vol, zeker de inschrijfgelegenheden zijn behoorlijk matig geregeld.

Afgelopen week zijn we, Erik, Rik en ik, maar op eigen houtje naar Naantalli gegaan. Een plaatjes zn 15 km van Turku. Het schijnt in de zomer the place to be te zijn. Maar in september is het dat absoluut niet. Ik kan het gerust uitgestorven noemen. Er is een mooie haven, maar vooral veel bebossing eromheen. Omdat we er ondanks de saai bedoeling er toch nog iets van wilden maken zijn we per ongeluk een gesloten pretpark op gegaan. Best apart, geen rijen en geen schreeuwende kiddos.

Uitspraken van deze aflevering zijn:

“ Who needs a liver when you’ve got a good heart” Aldus de Finse Sanna, zij beweert dat Wodka goed is voor je hart. Of Ferry, “Ik zie door de Finnen de vrouwen niet meer”. Erik: “I have it difficult warm” en “Did you heard my farmer”? Of twee van eigen makkelij: “I’m gonna make that beer soldier” en “You fall a bit out of the boat”. De mooiste quote is van een docent: “Common sense is very common, but it’s not so very common that people use it”.

De foto’s die een beetje bij dit verhaal passen staan ophttp://picasaweb.google.nl/LaurensvW1987/Finland2010?authkey=Gv1sRgCMHbxqvx19HR_AE#! Tot zover,

Wish you were here,

Laurens

Reacties

Reacties

S. Bakker

Ehhh, hoeveel kilo ben je al aangekomen???

Sebastiaan

Tering, je kan wel een boek gaan schrijven. Het is dat ik tijd genoeg heb, anders moest ik er gewoon een dag voor vrij nemen! Klinkt leuk allemaal!

Spreek je snel, later Xx

Nick

De 'wow mijn nieuwe blog is echt mega lang!' heb je meer dan waargemaakt Haha! Maar het was weer super leuk om te lezen. Leuk dat je er ook een trip naar Rusland aan vastplakt, groot gelijk! Zo te horen vermaak jij je nog prima! Over 'Finse gewoontes' gesproken, alles behalve een plek waar we Babette heen moeten sturen.. ''Een Fin spreekt alleen als hij iets relevants te melden heeft. Wat weer betekent dat een goed Fins gesprek minutenlange stiltes bevat. Finnen houden van die stilte. Maar veel Europeanen krijgen er de kriebels van.''
Ik ga nu even de beelden bij het verhaal bekijken! Heel veel plezier nog en ik kijk uit naar je volgende blog! Liefs Nick

René

Hesburger is wat de klok slaat bij die foto's! Hahaha! Neem er maar 1 voor mij mee.. heb je die boxing school nou al gevonden?

Ronald

He man, dat gaat wel goed daar als ik het zo lees,
Sneeuw komt over een paar weken en er valt dan gelijk een pak tot aan je nek ( als je staat )
Dus doe de krant maar vast onder de trui.

groet Ronald

Babs

Nou... De tekst van Nicky zie ik maar even over het hoofd! =) Ik ben toevallig al een half uur (!) in stilte aan het leren ja ja! :D

Laurens, wat een verhaal weer. Kan het elke keer wel zeggen (en dat ga ik denk ik ook doen), maar de manier waarop je schrijft is echt awesome!

Veel plezier & succes daar, wacht weer op je volgende blog!

X

Nelleke

Hoi laurens

We willen je vast van harte feliciteren met je verjaardag. Veel plezier met pa en ma en je zus.

Groetjes Ronald, Jasper, Lars en Nelleke

Tante Marga

Hoi Laurens,

Wat een prachtige fotos heb je daar gemaakt! Is dat allemaal echt goud wat er blinkt?
Op deze manier zie je nog eens wat van de wereld, wens je daar nog veel fun en natuurlijk studeren haha!!

liefs tante marga

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!