beingawesomeinfinland.reismee.nl

Vattie, Muttie en Mariëlle + meerrr

Eindelijk was het dan zover, het turven op de muur was voorbij. Geen extra nachtjes slapen meer, want 14 oktober zou ik mijn ouders en zus weer zien, op het treinstation van Helsinki. Toen ik de trein uitstapte stonden ze mij daar op te wachten! Mn zus vond me maar dik geworden, maar er kon gelukkig nog een groepknuffel vanaf.

Best speciaal om elkaar weer te zien, om dat even goed op ons in te laten werken gingen we een bakkie doen. Onder het genot van het zojuist genoemde bakkie hebben we bijgepraat over van alles en nog wat.

Met een bakkie pleur achter de kiezen gingen we de stad verder verkennen. Mn ouders+zus hadden de stad al lichtelijk verkend dus konden mij het 1 en ander laten zien. Zn 50% van het gezelschap was vrouw, dus er moest gewinkeld worden. Iets wat goed kan in Helsinki, wanneer je een goed gevulde portemonnee hebt. Turku is duur, maar Helsinki slaat alles. Sowieso de souvenirs zijn belachelijk duur, dus niemand hoeft een geschenk vanuit Helsinki te verwachten J.

’s Avonds zijn we nog lekker uit eten geweest om vervolgens maar naar bedje te gaan, ik wilde eigenlijk nog uitgaan, want er waren nog meer medestudenten aanwezig in Helsinki. Helaas was mn energielevel in het rood en moest ik echt mn batterij opladen voor nog een dag keihard de toerist uithangen.

En dat deden we uiteraard, eerst een beetje door de stad gehuppeld en 3 pogingen gewaagd om een kerk te bezoeken. Om vervolgens met een beer op de foto te gaan. Op een plein in Helsinki staan beren welke zijn beschilderd door kunstenaars uit elke verschillende nationaliteit van de wereld. Elke beer vertegenwoordigd dus een land, al was ik niet zo trots op die van Nederland. Ik denk dat de verf op was, of de kunstenaar had een “badkunstday” ofzo. Heel triest.

Verder hebben we nog toeristenspot nummer 1 bezocht, een soort van vesting. Met een bootje gingen we erheen en per benenwagen hebben we het eiland bekeken.

Toen de culturele bezienswaardigheden erop zaten voor Helsinki, hebben we de trein naar Turku gepakt. Eenmaal aangekomen zijn we eerst naar het hotel van mn ouders gegaan om wat spullen te droppen, zodat we met wat minder gewicht aan de schouders richting mijn studentenhuisje konden gaan. Mariëlle sliep bij mij op de kamer, ik had een bed geregeld voor haar, zodat ze een beetje kon meemaken hoe mijn studentenleven eraan toen gaat.

Het avondeten heb ik bereid in de keuken van mijn gang, het was erg druk omdat nog meer mensen visite over hadden. Maar donders gezellig, volgens mij vonden mn ouders+zus de maaltijd erg goed want ze waren zo zoet aan het peuzelen.

Nadat mn ouders waren vertrokken kon het minder serieuze leven weer beginnen, samen met Mariëlle gingen ik op zoek naar een feestje. We eindigden bij wat Duitsers in de keuken om daarna met zn allen naar de stad te gaan.

Wel bijtijds naar huis gegaan, want de volgende dag was gereserveerd voor het verkennen van Turku. Van wat studiegenoten heb ik wat fietsen geleend, zodat we per fiets de mooie natuur net buiten Turku in konden. Flinke fietstocht, zeker met alle heuvels. Toch zeker nog wat mooie natuur kunnen zien van Finland. Ook zijn we nog even langs mn school gegaan, zodat mn ouders+zus konden ervaren welke heuvel ik elke ochtend weer moet trotseren.

Verder heb ik mn ouders kennis laten maken met mn grote liefde hier in Turku, het was een mooie ontmoeting en ik denk dat ze elkaar erg mogen, namelijk de Hesburger. Op aanraden van mij hebben ze hun bestelling gedaan en ze hebben genoten, hoe kan het ook anders.

Na deze calorieverbrandende fietstocht zijn we terug gegaan naar het “studentendorp” en hebben we weer bij mij in de keuken gegeten. Vet gezellig. Vrij bijtijds heb ik mn ouders naar hun hotel gestuurd, want ik moest toch écht wat aan mn huiswerk doen.

Maandag 18 oktober, mijn verjaardag! In de ochtend heb ik een fles wodka mogen ontvangen van mijn zus, altijd welkom! Ik moest heel even naar school om wat te regelen en daarna heb ik met toestemming van vader en moeder gespijbeld, zodat ik mijn verjaardag met hun kon doorbrengen. We hebben gezellig ergens gegeten en ik kreeg mn cadeaus! In de toko waar we zaten zagen we nog 2 Finnen een typisch Fins gesprek voeren, namelijk voor 10 minuten voor je uit staren zonder iets te zeggen! Erg apart.

Om mijn verjaardag nog meer een verjaardag te maken zijn we ’s avonds uit eten geweest. Om een beetje in de Finse sferen te blijven hebben we gegeten in een viking restaurant. Erg goed, leuke sfeer en lekker eten. Als je ooit toevallig in Turku bent; eten bij Haralds is zeker een aanrader!

Na het heerlijke diner werd het tijd voor afscheid, mn familie zou de volgende ochtend vertrekken. Na een semi-emo afscheid ben ik snel naar huis gegaan om maar eens te beginnen met leren voor mn tentamen voor de volgende dag. Het werd nachtwerk, maar gelukkig heb ik’um gehaald. Vrij apart hoor, we moesten 15 hoofdstukken doornemen maar op het tentamen waren maar 2 vragen!

Na een kleine periode van rust, was het tijd voor nog een feestje. Ik heb mn verjaardag, lekker tegen de regels in, gevierd bij ons in de gezamenlijke keuken. Ik had zn 30 mensen uitgenodigd, uiteindelijk waren er 2x zoveel. Het was erg gezellig en ik heb leuke cadeaus gehad. Onder andere een aquerium, een shirt met Finse tekst, een poster van een Hesburger, een Hesburger met kaarsje erin, een giftcard voor de Hesburger en 5 waardebonnen voor menu’s bij de Hesburger. Erg Hesburger georiënteerd dus, geen idee hoe dat komt. Om 12 uur was het tijd om naar de stad te gaan.

De volgende dag hing er een brief in onze keuken, dat de keuken niet schoon genoeg was om schoon gemaakt te worden door de schoonmakers. Erg krom, maar de keuken moet dus schoon zijn voordat de schoonmakers het schoon willen maken. Verder was er een vriendelijk verzoek of de verantwoordelijke voor het feestje zich wilde melden bij de huisbaas. Dit heb ik de week erop gedaan, erg triest verhaal dat ze deden. Kon er niet bepaald wakker van liggen.

De week erop kwamen de ouders van Erik, voor een hele week. Ze hadden een flink vol gepland schema. Ze hadden een auto gehuurd en vroegen mij of ik ook mee wilde, onder andere naar Archipelago ( kleine eilandengroep vlak bij Turku) en naar Tampere.

Met zn vieren in een rode Nissan micra vertrokken we veel te vroeg naar de eilanden. Ik had al veel verhalen gehoord over de mooie natuur, helaas zaten wij volgens de kenners net in het verkeerde seizoen om het te bezoeken. Ik vond het desondanks nog steeds mega mooi, dat beloofd wat in het hoogseizoen dan! Erg bijzonder daar, je kunt er vakantie huisjes huren in the middle of nowhere. Je zit dan aan het water met een bootje en verder HELEMAAL NIETS. Het is gewoon helemaal stil met af een toe een vogeltje. Met woorden kan ik niet echt beschrijven van wat ik gezien heb, dus voor dit verhaaltje moet je echt de foto’s zien.

De volgende dag; Tampere. Een rit van 2 uur, vanaf Turku. Het enige wat we onderweg gezien hebben is natuur. Er staan best veel bomen in Finland, om maar niet over de meren te beginnen. Tampere is een beetje vergelijkbaar met Turku, alleen de omvang is wat groter en er lopen gelukkig wat meer mensen op straat. Vrij opmerkelijk vond ik de grote fabrieken die midden in de stad stonden te roken.

Er stond een mooie brandweerkazerne midden in de stad, wat blijkbaar de vrouwelijk trots is. Het is namelijk ontworpen door een vrouw. Naar mijn mening is dit terug te zien in het omslachtigachtbaanregenafvoer systeem. Check de foto’s voor meer duidelijkheid. Eenmaal teruggekomen in Turku hebben we een overheerlijke Hesburger gegeten. Bij deze wil ik de ouders van Erik nogmaals bedanken voor de leuke dagen J.

Halloween in Turku, erg populair. Ze hebben hier redelijk wat verkleed winkels die zoals bijna alles in Turku heerlijk overdreven geprijsd zijn. Ferry en ik hadden niet bepaald de behoefte om 20 euro uit te geven aan een outfit, dus besloten we zelf maar iets te maken. Na een vrij kort beraadoverleg besloten we maar als dobbelsteen te gaan. We gingen naar de stad om een moeilijk grote doos te vinden om hier onze dobbelsteen van te maken. Nadat we deze hadden gevonden maar gauw naar huis gegaan, want er was een lichtelijk tijdsdruk. Het resultaat mocht er zijn, we hebben zelfs een prijs gewonnen, omdat onze outfit zo moeilijk origineel en lomp was. Check de foto’s voor het resultaat, erg goed gelukt al zeg ik het zelf.

En, voor de voetbalfans onder ons, ik heb Jari Litmanen in actie gezien. Het was zijn laatste wedstrijd bij een of andere prutserclub. Maargoed, het was wel grappig om hem te zien spelen. We hebben hem dan ook keihard aangemoedigd, gewoon in het Nederlands want dat kan hij immers verstaan.

Zo is het wel weer even genoeg, ik heb nog meer ervaringen waarvoor ik letters moet indrukken op mn laptop om ze met jullie te delen. Echter vind ik het verhaal tot dusver wel weer lang genoeg. Maar om jullie alvast op te warmen voor het volgende verhaal, dit lezen jullie in de volgende aflevering:

- Bezoek uit Nederland

- Sneeuwmannen

- Seabattle

- Flatcrawl 2010

- Maskparty

- Bad dish contest ( 18+)

Ciaaaaoooo,

Lorenzo

Voor foto’s, hier gaan we weer verder: http://picasaweb.google.com/LaurensvW1987/Finland2010?authkey=Gv1sRgCMHbxqvx19HR_AE#5539361845675782546

Erkan

Haha maat! Nog steeds props dat je jezelf nog steeds prima vermaakt! Blij om het te lezen en hopelijk tot snel man, begin je nu ECHT te misssen! (K)

Rolf

Lauwie,

Leuk verhaal weer! Het was ook echt super vet in Finland, ben benieuwd hoe je de avonturen gaat beschrijven van o.a. slaap 'verhaal' in de aankomsthal van Stockholm!!

gr

Babs

YES! Eindelijk weer een blog :D
Super leuk dat je ouders er waren, zo te lezen heb je een leuke verjaardag gehad! Je dobbelstenen outfit was inderdaad tof!

De foto's zijn ook vet zeg.. Moet dat plaatsje aan het water maar even noteren, volgens mij is dat namelijk EXACT het beeld dat Tim in z'n hoofd heeft als crib later! Dus zet maar vast een bordje in de tuin dat dat huis al bezet is. Hahaha

Veel plezier! En tot de volgende blog maar weer! ;)

X

Frank

Boyke, weer een goed verhaal! Je hebt weer een glimlach op m'n gezicht gekregen :) Veel plezier daar nog!

Mutti

Laurens,
Een super leuk verhaal heb je er weer van gemaakt.
Vooral van onze trip heb ik weer genoten.
Liefs

René

Leuk! Ik herken ook wel bepaalde stukken, met Marielle heb ik ook altijd een typisch Fins gesprek, zeer vermoeiend!
Ben benieuwd naar de volgende blog over de flatcrawl ;)

Nick

Laurens! Daar was de lang verwachte blog dan eindelijk! Die Koe was inderdaad niet moeders mooiste.. Ik ben benieuwd wat de achterliggende gedachte achter die paar verfspatten zijn Haha. Alhoewel het me nog meeviel dat hij ging klompen aan had, en ik miste een tulp in zijn linkerhand en een een gigantische joint in zijn rechterhand. Want dat is toch hoe wij Nederlanders er dagelijks bijlopen.....
Zaten trouwens een paar mooie foto´s tussen zeg! ..tussen al die hesburger foto´s door. Haha, dat zal afkicken worden voor jou als je straks weer terug bent!
However, blij dat je het nog steeds zo naar je zin hebt, ik kijk uit naar je volgende blog! Liefs Nick

Mariëlle

Ik vind onze gesprekken juist heerlijk rustgevend.

Lauwie, je moet echt schrijver worden en de hele TBK scéne laten zitten. Wat jij?

Moi Moi, ik mis hesburger!!!

Sebastiaan

Haha, weer gelachen! Altijd leuk... Ik heb trouwens even de burrito's voor je getest! Ze doen hard! :D

Tot snel maat! voor de kerst klaar? en dan op het vliegtuig naar huis voor een groepsknuffel?

Xx