beingawesomeinfinland.reismee.nl

Lieve lievelings lieverds


Tijd voor een nieuw verhaaltje dan maar, zeker nadat ik jullie veel moois heb beloofd voor dit verhaal. We hebben een paar behoorlijk koude dagen achter de rug gehad, echt koud! Denk hierbij aan -20 graden Celsius met een nog lagere gevoelstemperatuur. Hesburger biedt ook hierbij de uitkomst, mijn speklaagje kan de kou goed weerstaan J.

Bezoek uit Nederland

Er zijn 3 vrienden van Erik, waarvan 1 een gedeelde vriend is, naar Turku gekomen. Ze sliepen bij ons op de campus en we hebben ons behoorlijk als Nederlanders gedragen. We hebben de jongens zelfs meegenomen naar 1 van onze lessen, uiteraard met toestemming van de docent.

Samen met deze jongens zijn we naar de “BlingBling Party” gegaan. Omdat er een thema was voelden wij ons enigszins verplicht een outfit te scoren. 2ehands winkels bieden hierbij een goede uitkomst, gelukkig hebben ze die hier in overvloed. Nadat we een mooie outfit hadden samengesteld gingen we thuis eten om ons vervolgens klaar te maken voor de party. We hadden nog wat meer mensen uitgenodigd om zo onze keuken in de party mood te komen. Rond 12 uur gingen we naar de stad. Eenmaal binnen bij de BlingBling Party stonden wij voor een niet erg aangename verrassing. Wij waren de enige 5 mensen in hele club die ons aan het thema hadden gehouden, saaie Finnen.

De volgende dag, na een bescheiden uitslaapmoment, zijn we naar het Art Museum hier in Turku geweest. Best leuk, maar ook zo voorbij. Hierna zijn we gaan zwemmen en hebben we een sauna gepakt. Het mooiste aan deze middag was het eten van een Hesburger in het zwembad! Hierdoor voelden wij ons weer als herboren, zodat we fris en fruitig aan onze trip naar Stockholm konden beginnen. En met de kennis die ik nu heb, was dit zeker nodig!

Met de boot gingen we naar Stockholm, om 8 uur vertrokken. Even onze spullen in de cabine gelegd om vervolgens naar de lokale dancing te gaan. Hier werd het 1 en ander genuttigd, zodat we niet vrij sober naar huis gingen. Lekker schommelend, wat natuurlijk door de golven van de Baltische zee kwam, gingen we naar huis. Erik lag al vrij gehavend in bed, hij had nog wat decoratie toegevoegd aan de vloer en zn kussen, zodat we heerlijk konden slapen. Het slapen mocht niet lang duren, voor mijn gevoel 35 seconden. Toen kwam namelijk een medewerker van de boot ons vriendelijk verzoeken of we de boot wilden verlaten. Zo gezegd, zo gedaan. Maar toch nog enigszins uitgeput, zelfs na de geweldige nachtrust van 35 seconden. We besloten om te proberen nog wat energie bij te tanken, door simpelweg te gaan slapen in de aankomsthal. Ter indicatie van onze vermoeidheid, Erik is op de grond , op zn buik, in slaap gevallen. Hier hebben we zn 1,5 uur geslapen om daarna met ietwat meer energie Stockholm te verkennen. Mooie stad, erg levendig en mooie gebouwen. Duidelijk verschil ten opzichte van Finland, ik vind Zweden wel leuk J. In Stockholm hebben we natuurlijk de standaard toeristische bezienswaardigheden bezocht, zoals Royal Palace, Old city en het National museum. Lekker cultuur opsnuivend hebben we gegeten in de Pizzahut, zodat we met een goede bodem aan onze terugreis konden beginnen. De terugreis was praktisch een herhaling van de heenreis, ik heb genoten.

The Flatcrawl

Voor diegene die niet bekend zijn met deze term, hier een korte uitleg: Elke deelnemer van deze activiteit organiseert in zijn eigen flat een drinkspel. We waren met zn 12-en, ik was de enige die Nederland vertegenwoordigde. Na 4 flats en spelletjes had ik er eigenlijk wel genoeg van, ik zou zelf als 1-na laatste aan de beurt zijn. In mijn kamer hebben we kaartje blazen gedaan, ik voelde me weer een tiener, alleen dan zonder Passoa. Ik ga niet alle spelletjes uitleggen die we hebben gedaan, dit kan ik jullie simpelweg niet aan doen. Nog even iets wat ik graag wil vermelden, 1 van de deelnemers, genaamd Edward en afkomstig uit Venezuela, was in staat om 1 liter bier in 15 seconden te drinken. Echt bizar, de manier waarop hij dat kan is werkelijk ongekend!

Bad dish contest

Uitgevonden door de Duitsers, een wedstrijd wie het meest onmogelijk eetbare diner kan maken. Aantal voorwaarden:

- Alles moet vers zijn

- Alles moet verkrijgbaar zijn in de supermarkt

- De ingrediënten moeten los van elkaar ook eetbaar zijn

- Je moet zelf ook je gerecht opeten

Goed, het blijkt maar weer hoe verwent ik thuis ben met het eten. Ik kreeg werkelijk geen 1 gerecht naar binnen. Dit als enige van de groep. Zeker mijn eigen gerecht was oneetbaar, daar ik wist wat er in zat. Tammo, mijn Duitse buurman kreeg het gelukkig ook niet naar binnen. De rest helaas wel.

Mijn gerecht , een gevulde appelflap enkel met andere inhoud, bestond uit:

- Bladerdeeg

- Leverpastei

- Baby voeding met gestampte wortels

- Snert

- Chips

- Ei

- Jam

- Augurk

- Suiker

- Snickers

De andere gerechten zal ik niet beschrijven, ik heb er wel een aantal foto’s van online. Geloof mij, het waren behoorlijk vieze creaties.

Seabattle

Al een aantal keer terug gekomen in mijn blogs, maar nu kwam het er dan eindelijk van. Vanuit Turku pakten we de bus naar Helsinki om vanaf daar met de boot naar Tallinn te gaan. Daar moesten we overstappen op dé boot. Een groot cruiseschip met aardig wat studenten.

Ik sliep met Rik, Erik en Ferry op de kamer. De eerste avond hadden we een buffet, onbeperkt burritos eten en ongelimiteerd wijn en bier drinken. Het was erg lekker, na de maaltijd was ik heel even bang dat ik mn tenen niet meer zou kunnen zien als ik op mn rug lag, het viel mee!

Na het eten hebben we wat biertjes gekocht op de boot, deze zijn zn 50% goedkoper dan in Turku. Toen deze op waren zijn we naar de clubs gegaan. Toptijd gehad.

De volgende ochtend, aangekomen in Stockholm, zijn we na onze heerlijke dutje de stad in gegaan. Aangezien wij al in Stockholm waren geweest hebben we geprobeerd nu wat andere dingen te doen. Dit was aardig gelukt, tijd om terug te gaan naar de boot, op naar Tallinn. Het zelfde wat zich voordeed de vorige avond herhaalde zich weer. Enkel wilden wij deze avond de zon zien opkomen. Rond 9 uur in de ochtend was ie daar dan eindelijk, de zon. De club was nog steeds open en wij waren de laatste. Erg trots waren wij, ook wel erg moe eigenlijk. We gingen naar bed voor ons wekelijkse 35 seconden slapen. Tallinn hebben we dan ook heel vluchtig bekeken. Het oude deel was niet zo heel groot maar zag er leuk uit. Het nieuwe deel was een doorsnee stad naar mijn mening. Ferry, die al sinds maandag dronken was, genoot met volle teugen. Ons Hesburger ontbijt viel een beetje verkeerd, maar beter dan niks. De prijzen van de Hesburger in Estland zijn abnormaal laag, maar goed dat ik daar niet studeer. Het mooie was wel, mijn bonuscard werkt daar ook naar behoren.

Voordat we weer de boot op gingen hadden we met zn 4-en nog 10 flessen wodka gekocht, Ferry zou ze wel bij zich dragen. Wij vermoeden dat hij er 1 half heeft opgedronken en vervolgens de andere 9 is kwijtgeraakt. We konden er wel om lachen. Deze trip heeft mij echt totaal uitgeput, gelukkig mocht ik de volgende dag weer om 9 uur op school zijn.

Sneeuw

Er ligt sneeuw, behoorlijk veel sneeuw. Op het moment zn 20cm and still counting. Leuk om te zien, mijn buurvrouw uit Peru had nog nooit sneeuw gezien als ik haar moet geloven. Enkel dan wel in de videoclip van Wham, maar thats it. We hebben een aantal sneeuwbal gevechten gehouden en een grote sneeuwpop gemaakt. Sleetje rijden mocht natuurlijk ook niet ontbreken.

Een goede punt van Finland, het hele verkeer gaat gewoon door alsof er niks is gebeurd. Er wordt gelijk sneeuw geschoven en op de fiets- en voetpaden worden kleine steentje gestrooid voor meer grip, het werkt. Ijsvrij zit er dus niet in, helaas.

School

Ja, ik studeer ook nog. Heb aardig wat successen geboekt tot zover, heb 2 tentamens gehaald. Van 1 moet ik het resultaat nog horen, heb er wel vertrouwen in. Mijn salesskills workshop heb ik ook afgesloten. Bij dit vak ben je actief als salesperson voor Canon, je moet dan je product verkopen. Deze vakken heb ik dus afgesloten, dus mijn rooster is flink ingeslonken voor de komende 3 weken. Vervelend.

Lapland

Dit wordt mn laatste tripje tijdens mn verblijf in Turku. Via een reisorganisatie hebben we deze trip geboekt. We hebben geprobeerd zelfs iets te regelen, eventueel met auto huren of met trein. Qua kosten was dat al helemaal niet voordelig, het werd ook nog eens afgeraden. Toch maar met een grotere groep gaan dan. Helaas is de reis met de bus, zn 16 uur. Back to the jongerenreizen maar weer, maar dan met een ietwat koudere eindbestemming. Ik ga daar onder andere sneeuwscooter rijden en op een husky slee. Hopelijk pikken we nog het noorderlicht mee, zou wel tof zijn!

Zo, genoeg letters ingedrukt. Ik heb jullie eigenlijk nog veel meer te vertellen, maar dat voor de volgende keer. Momenteel geniet ik van een kleine vakantie, aangezien aankomende maandag onafhankelijkheidsdag is hier in Finland. Ben al vanaf donderdag vrij en ga pas woensdag weer naar school, lekker J.

Tot de volgende keer maar weer,

Laurens

Foto's:http://picasaweb.google.com/LaurensvW1987/Finland2010?authkey=Gv1sRgCMHbxqvx19HR_AE#

Reacties

Reacties

Nick

Wat een verhaal weer! Ik wil niet weten hoe die appelflap eruit zag, laat staan hoe die gesmaakt heeft haha! Zo te horen vermaak jij je nog prima. Heb je nog een Hesburger in je schoen gehad van de Sint? Volgens mij moet jij als je terug bent maar een paar lesjes Body Pump bij mij komen doen om al die Hesburgers er weer af te trainen Haha.
Leuk dat je al die uitstapjes maakt en super gruwelijk dat je op een sneeuwscooter gaat rijden en op een husky slee (!). Foto's Foto's Foto's! Ik kijk uit naar de foto's bij je verhaal! Liefs Nick

René

Aaaahww bah! Zijn kussen en vloer gedecoreerd.. Jij hebt alles nog binnen weten te houden? Weer een supermooi verhaal! Veel plezier in Lapland!

Muffel

Wat een verhaal weer, lekker cryptisch ook. Is dat om een dekmantel te creëren van je ware activiteiten voor Ans en Mars? Die appelflap klinkt goed en die hele wedstrijd is wel een heel origineel idee, ga het eens opperen bij m'n vrinden. Laat die foto's maar komen! Kusjes, dipsy

Sebastiaan

Haha echt nice man! veel plezier nog met alle activiteiten die je gaat ondernemen.. Spreek je snel weer.. Xx

Babs

Tof!!!!!! (Behalve die appelflap, bij die gedachte word ik flink misselijk)

Jiehoe! Geniet van je korte 'vakantie'!
..al klinkt het na al je blogs als één grote vakantie :D

X

Michel

Wil jij zo'n appelflap voor me maken als je terug bent?

Manni

Zo het reizen gaat je goed ;P.
Ik mag helaas niet buiten China gaan, vanwege one entree visum. Anders was het zeker een lange week Thailand, Vietnam en Cambodja! Maar die reis hebben we helaas moeten annuleren ;-(.

Wij hebben hier helaas ook geen sneeuwpret aangezien de temp. niet onder de -5 komt. Maar me weekend skiën ging wel door, aangezien dit China is "is alles fake" dus maken ze zelf sneeuw en spuiten ze over een berg (Nanshen).

Knap dat je je blog bijhoudt, moet ik maar ook weer doen :D.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!