beingawesomeinfinland.reismee.nl

School, Lapland en weer thuis

Goed, dit wordt mijn laatste verhaal wat betreft mijn avontuur in Finland en omstreken. Beetje laat, maar dat mag de pret niet drukken. Voor de verandering begin ik maar eens met een stuk over school.

European Sales Competition

De oplettende en trouwe lezers weten dat ik een vak heb gevolgd genaamd “SalesWorkshop”. Dit is een prakrijk gericht vak, waarbij je leert een product te verkopen in een business to business omgeving. Na meerdere workshops en een videoanalyse van je eigen gesprekken, werd het tijd voor de ultieme test, namelijk the European Sales Competition. Mijn klas bestaat uit leerlingen vanuit heel Europa, er werden zelfs Sales studenten vanuit Oostenrijk ingevlogen. De groep werd verdeeld in 4 groepen en iedereen moest zijn product verkopen aan de directeur van een bedrijf. Je werd hierbij beoordeeld door 3 onafhankelijke jury leden.

Nou moet ik eerlijk bekennen, Salesworkshop was op donderdagochtend om 9.00u. De studenten feesten waren vaak op woensdagavond, reken uit je winst, of verlies. Hierdoor liet mijn inzet nogal wat te wensen over. Mede door een aantal tripjes heb ik ook meerdere lessen gemist. Om mijn zondes goed te maken heb ik mij uitermate goed voorbereid op deze competitie, ik wilde zoals gewoonlijk en net als menig man gewoon winnen. Ik had me op elke situatie goed voorbereid en het gesprek ging super goed! Je werd beoordeeld op een 8 puntschaal, waarbij 1 jurylid mij nagenoeg de volledige punten had gegeven. Grappig was om te zien dat een ander jurylid het hier soms totaal niet mee eens was. Evengoed had ik het gevoel dat ik “Europees beste” zou zijn, maar helaas. Een Spaanse medestudente scoorde totaal 0,15 hoger dan ik. Een tweede plaats.

Als afsluiter van dit vak en de competitie hebben we een diner gehad met de gehele klas, erg gezellig. Vooraf een glaasje Champagne, verder was er ongelimiteerd wijn en bier. Vrij gewaagd aanbod, als je het mij vraagt.

Dus, mijn school periode zat erop. Heb nog wat documenten laten ondertekenen voor de Hoge School Utrecht en een praatje gemaakt met het international office daar.

Lapland

Na al die inspanningen werd het hoog tijd voor een vakantie. Lapland it is! Samen met Erik en Rik hebben we geprobeerd deze reis zelfstandig te doen. Zelf een auto huren, eigen onderkomen regelen etc. Dit werd afgeraden, het was ook nog duurder ook. Dus toch maar via een organisatie geregeld. Lekker in een afgeladen bus, 16 uur met mn benen in de knoop zitten. Geweldig om niks anders dan natuur te zien. Af en toe een huis of een rendier die oversteekt, maar thats it!

Eenmaal aangekomen op de poolcirkel hebben we Sante Claus Village bezocht. Voor de onwetenden, de Kerstman woont in Finland! Behoorlijk commercieel uitgemolken bedoeling daar trouwens. Veel schreeuwende kids, en ouders die overal de meest idiote bedragen voor betalen. Een voorbeeld: Op de foto met de enige echte Kerstman kost een kleine €30,-. Maaaar dan krijg je wel 5 exemplaren!

En ja, het was koud, echt koud! In een 2ehands winkel heb ik een skibroek gescoord voor €9. Erg goede investering.

Als je in Lapland bent, doe je natuurlijk typische Laplandse activiteiten. Denk hierbij aan Huskysafary, langlaufen, sneeuwscooteren, eland rijden en ijsvissen.

De huskysafary was erg grappig, die hondjes zijn best sterk! Samen met Erik zat ik op een een slee, gecombineerd gewicht van toch zn 180 kilo. We waren trouwens wel de behoorlijke bottleneck in de keten, wij reden voorop en ging ook het langzaamst. Misschien iets minder Hesburger moeten eten?

Sneeuwscooter rijden was echt gaaf! We werden in super warme pakken gehezen, want met 100km/h door -25 graden Celsius rijden is toch vrij koud. Geen moment koud gehad. We reden door the middle of nowhere, heb mooie foto’s hiervan gemaakt. De sneeuwscooters waren behoorlijk snel, helaas liet de gids ons niet boven de 100km/h komen. Tegen verwachting in hebben die sneeuwscooters goede grip op de sneeuw. Er zit een kleine vertraging in het sturen, maar sturen gaat prima!

Langlaufen is vermoeiend. Als je het eenmaal door hebt ga je vrij makkelijk hard. Het is heel tegenstrijdig; je bent warm aangekleed maar je lichaam warmt nog meer op tijdens het inspannen. Dan wil je eigenlijk iets uittrekken, dit werd afgeraden. Halverwege de rit hebben we nog even een klein vuurtje gemaakt om onze tenen op te warmen, om vervolgens met warme teentjes weer terug te keren.

De volgende dag hebben we een GPS route gedaan, erg saai als je het mij vraagt. We kregen van die tennisracket apparaten onder onze hoefjes gebonden om niet weg te zakken in sneeuw. Aan het einde van deze route hebben we nog even gevist op het ijs. Even gaatje boren door het ijs a 50cm dik. Geen vis gevangen, wel koude tenen gekregen.

Lapland was een mooie ervaring, heb helaas geen noorderlicht gezien. Maar wel elke dag de sauna gepakt, en daarna lekker in de sneeuw gerold.

Laatste dagen

Het einde naderde, afscheid nemen van iedereen viel me toch redelijk zwaar. Heb met mn ganggenootjes nog een afsluitend diner gehad, ook wel het laatste avondmaal.

Mn kamer netjes gemaakt en onnodige spullen weggegooid of weggegeven aan mensen die het konden gebruiken. Samen met alle Nederlanders nog een Dutchnight gehad. Uiteraard met friet! Met zn allen hebben we onze onnodige spullen ritueel verbrand in het midden van de Student Village.

De volgende ochtend moesten we om 7 uur op het vliegveld zijn, samen met Ferry, Stuart, Maartje en Britt vloog ik terug. Ferry en Stuart waren nog dronken van de avond ervoor toen we op het vliegtuig stapten, gelukkig niks misgegaan.

Thuiskomst

Eenmaal veilig geland op Schiphol leek het wachten op mijn koffer eeuwig te duren, er was natuurlijk kerstdrukte. Mijn ouders, zus en haar +1, Erkan en Sebastiaan stonden mij op te wachten, erg leuk ontvangst. Toen ik daar stond had ik het gevoel alsof ik misschien 4 weken weg was geweest.

De weg terug naar huis weer mogen genieten van de heerlijke Nederlandse files. Eenmaal thuis aangekomen gelijk mijn eerste kroket sinds 4 maanden gegeten, erg lekker!

Over het geheel

Top tijd gehad, veel mensen leren kennen waarvan ik het merendeel nog spreek, veel culturen leren kennen en de meest uitéénlopende wereldgerechten gegeten. Daar kan Knorr nog wat van leren. En ja, ik heb ook nog het één en ander geleerd op school en voornamelijk mijn Engels verbeterd! Heb veel gezien van Europa, even opgesomd: Turku, Helsinki, Tampere, Lapland, Tallinn, Stockholm, St Petersburg en Moskou. Een onvergetelijke tijd die ik zoals ik al zei nooit zal vergeten. Voor de mensen die ooit nog de kans krijgen om naar het buitenland te gaan voor een studie, absoluut doen! Voor mij zit het avontuur er helaas op, ik kijk al uit naar de volgende. Maar voor nu, afstuderen bij Saint Gobain Glass Solutions te Amersfoort. Ben wel toe aan wat regelmaat in mijn leven.

Bedankt voor het meelezen en de leuke reacties! Dit gaf mij motivatie om toch weer verhaaltjes te typen, daar mijn motivatie hiervoor soms voor te zoeken was.

Heippa heippa,

Laurens

Reacties

Reacties

Rolf Laroy

Mooi verhaal weer Lauwie! Leuk! succes met afstuderen!

Nicky

Hey Laurens, wat leuk dat je nog een (voorlopig) laatste verhaal aan je blogs hebt toegevoegd. Ik kijk nu al uit naar je eventuele rei(s)(zen) in de toekomst want je manier van schrijven is erg amuserend kan ik je vertellen! Voor nu home sweet home, heel veel succes met je afstudeerstage :) Liefs Nick

Erkan

Nice ouwe! leuk dat je weer terug bent! Vond leuk om alles mee te lezen! Spreek je snel weer, xxx

Rene

Top! Die eerste reactie ook :D Ook ik kijk uit naar je volgende reis!

Mus en +1

Donders leuke afsluiter Lauwie! Misschien moet je overwegen om een blog bij te houden over je dagelijkse, enerverende, leven?! Ik ben fan!

Luf!!!! xx

Sebastiaan

Leuk hoor.. Goed verhaal.. Je ben er maar druk mee geweest! :) Xx

stephanie

mooi en leuk verhaal! X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!